Viktigt att tänka på när du är ung och tränar

 

Många unga personer tränar alltmer idag, precis som vuxna, allteftersom intresset för träning och hälsa växer i samhället. Vad många som tränar glömmer och som är lika viktigt som att röra på sig, är nämligen att det är väldigt viktigt att äta rätt och få i sig alla näringsämnen, speciellt när man tränar och extra mycket om man fortfarande håller på och växer, som ju ungdomar gör.

Strong childrenFör att det inte ska bli fel med näringsämnen och innehåll är det bra om familjen använder sig av en receptdatabas som till exempel matklubben.nu för att få information om vad maten ni äter hemma egentligen innehåller. Där kan ni också så tips på nya och näringsrika recept som passar alla åldrar.

Vissa tror kanske att protein är det enda man behöver äta när man tränar, eftersom att det är vad musklerna så att säga äter mest, men det är minst lika viktigt att äta nyttiga och omättade fetter som finns i till exempel nötter, frön, oljor, fisk och andra feta matvaror. Kolhydrater är också viktigt att äta, och innan man tränar kan man gärna äta något som är riktigt rikt på kolhydrater. Det skulle kunna vara en tallrik pasta, en skål gröt eller andra matveten och spannmål som potatis, ris och bröd. Det viktiga är bara att du inte äter precis innan du tränar, utan att du väntar i alla fall minst en timme innan du tränar efter att du har ätit, annars kan du få håll under träningen.

Lika viktigt som vad du äter, är när du äter. Många ungdomar är trötta på morgonen Fitness nutrtition and workout conceptoch orkar inte äta frukost, utan äter först vid lunch. Sedan kan det hinna gå många timmar innan det blir middag. Då är det bättre att man ser till att äta en nyttig frukost, eller tar med sig en macka till skolan om man inte vill äta direkt när man gått upp på morgonen, och sedan ser till att ha med sig mellanmål till skolan som man kan äta på förmiddagen eller eftermiddagen, helst båda. Man ska helst äta fem till sex gånger per dag enligt de flesta läkare och dietister, och därför är det bra att ha med sig fler än ett mellanmål, speciellt om man har träning direkt efter skolan.

Leave a Reply